2013-04-15

Sernik z mango na spodzie z karmelizowanych migdałów



Wszyscy mówili o śniegu i zimie, jakby nigdy nie miała się skończyć. Od Wschodu po Zachód, od Północy po Południe, jeden temat.
Ale w końcu jest. Wdzierająca się niepostrzeżenie przez uchylone nocą okno - wiosna. Z dziką radością odwieszam do szafy puchową kurtkę i pozbywam się butów z resztkami brudnej soli.
Pierwsze kolejki w centrach ogrodniczych, naród wyruszył po młode sadzonki, łopaty i kosiarki.
Dwa bloki dalej uaktywnili się pijacy, udało im się jakoś przeżyć zimę w zamkniętych klitkach. Z nową mocą wyruszają pod sklep spożywczy, którego będą od teraz pilnować ze zdwojoną uwagą.
Wiosna przyniosła mi wiele dobrego.
Co roku odradzam się z nowymi postanowieniami i chęcią do życia.
Znowu chce mi się gotować, biegać na bazar, szukać świeżych inspiracji. I czekać na truskawki.




Z sernikami mam od zawsze tak samo: kocham je piec. Nowe smaki wymyślam od ręki. Potrafię dowolny rodzaj sera przekuć (ach, zupełnie jak kowal!) w deser.
I kiedy ostatnio kupiłam pulpę z mango (można ją dostać w sklepach z żywnością arabską, kosztuje ok. 15 zł) i dojrzałe owoce, najpierw z uporem maniaka robiłam koktajle, by w końcu wyciągnąć z lodówki wiaderko sera, które zostało mi po warsztatach kulinarnych, worek migdałów i wyprodukować sernik.
Jeden z najlepszych, tuż obok tego pistacjowego, który gdzie się nie pojawi, zaraz wzbudza aplauz.
(może ktoś w końcu zacznie sprzedawać w małych ilościach pastę pistacjową, hmn?)


Piekłam w małej, 18 cm, tortownicy, bo zrobiłam go z pół kilograma sera. Można podwoić tę ilość i piec w blaszce średnicy 26-28 cm. Sernik ma dosyć zwartą konsystencję, dobrze się kroi (ten na zdjęciu został krojony niemal od razu, a powinien postać sobie kilka godzin w chłodzie). Cóż mogę więcej powiedzieć, żeby go zareklamować?
Aha, zdarza się, że mus mango można kupić w sklepach Rossmann (tych samych, gdzie kupujecie szampon do włosów i jedzenie dla kota). Też się nada do tego sernika.


Sernik z mango na spodzie z karmelizowanych migdałów

Spód:
3/4 szklanki migdałów blanszowanych (to są całe migdały, bez skórki)
2 łyżki cukru trzcinowego

Masa:
1/2 kg sera trzykrotnie mielonego
3/4 szklanki drobnego cukru
2 łyżki budyniu śmietankowego (bez cukru)
4 małe jajka (lub 3 duże)
1 łyżeczka esencji waniliowej
3/4 szklanki pulpy z mango (może być gotowa albo należy zmiksować 1 duże, dojrzałe mango)

Spód:
migdały delikatnie podprażyć na suchej patelni. Przełożyć je do miski, na patelni umieścić cukier, który należy rozpuścić. Dodać migdały, obtoczyć je w karmelu i przełożyć do blendera (lub miski, w której będziemy miksować) i drobno zmiksować (nie na proszek, tak, żeby były kawałki migdałów).
Tortownicę 18 cm(lub nieco większą, wtedy sernik będzie niższy), wyłożyć papierem do pieczenia, wsypać na dno migdały i zrobić masę:

ser wymieszać z musem mango, cukrem, budyniem i wanilią (w misce, łyżką), następnie dodawać po jednym jajku i miksować - miskujemy TYLKO do połączenia wszystkich składników, nie dłużej.
Przelać delikatnie na spód. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 160 st C i piec ok. 50-60 min (czas pieczenia zależy od tego, jak szybko sernik się zetnie - powinien mieć delikatnie płynną konsystencję w środku i dobrze upieczone brzegi).
Wyłączyć piekarnik, uchylić drzwiczki i zostawić sernik do ostygnięcia.
Ja na powierzchni sernika, przed wstawieniem go do piekarnika, zrobiłam esy floresy z musu mango: dookoła zrobiłam kropki, które rozprowadziłam przy pomocy wykałaczki.

I tyle.
Na zdrowie!

64 komentarze:

Alicja Hałas pisze...

Wygląda apetycznie, już trzy Twoje serniki wypróbowane i jest chęć pieczenia kolejnych :)Pozdrawiam.

asia white kitchen pisze...

Genialny ! Drukuję przepis i robię dzisiaj :)

Iza pisze...

juz sie nie mogę doczekać kiedy go zrobię :D

Joasia, Domowe Frykasy pisze...

Cudeńko, choć wiem, że esy floresy są bardzo proste do zrobienia, zawsze robią na mnie wrażenie :)

Sylwuch pisze...

Również nie mogę doczekać się smaku świeżych truskawek. :) Serniki uwielbiam pod każdą postacią, dlatego już leci mi ślinka na widok Twojego...

Miguś pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
atelierpolonaise pisze...

Ostatnio pojawiaja sie musy mangowe, ja kupilam w Rossmanie, ale do niego dodaja tez jablko. Osobiscie jednak wole jesc mango jako owoc niz przetwozony ale sernik bardzo kusi i pieknie wyglada.

Miguś pisze...

Co za połączenie, mango nada egzotycznego, orzeźwiającego smaku. Nie wiem jak u Ciebie, ale w Poznaniu od soboty piękne słońce i całkiem ciepło.

Asia S. pisze...

Piękny! uwielbiam mango i wszystkie tropikalne smaki :)

przecinkowa pisze...

Przez twój sernik jest jeszcze więcej słońca! :)
Mi tez chce się o wiele więcej! Trzeba się tego trzymać!

Marta pisze...

Lisko, słodki krem z pistacji można kupić tu

http://www.incampagna.pl/twoje_cubotto/

Zamawiałam od nich owoce i warzywa, marta

Qchenne-inspiracje, Małgosia pisze...

ależ mi ślinka pociekła ... sernik wygląda bajecznie :)

JuicyBeige pisze...

Wygląda bajecznie! I te migdały..

Karolina pisze...

Moje smaki. Tylko do sera mielonego nie mam dostepu. Jak sadzisz - ricotta czy serek typu Philadephia zda egzamin?

Monika pisze...

Piękny jest!!! :)

Marta pisze...

Zjawiskowy! Z mango jeszcze nie jadłam, ale wygląda tak znakomicie, że z pewnością się skuszę :)

Sosna pisze...

Wygląda rewelacyjnie! :)

toPestka! pisze...

ten sernik jest jak marzenie!
i dziękuje za brownie z filiżanki - odmieniło moje życie:) dostałam Twoją książkę pod choinkę i był to najlepszy prezent!

Aurora pisze...

Sam widok mnie odradza do życia :D

Ida pisze...

uwielbiam serniki. To moje ulubione wypieki. Najbardziej lubię te tradycyjne, ciężkie, staropolskie. niestety nigdy mi taki nie wyszedł. Zawsze rośnie puszysty jak chmurka lub kremowy i rozpływający się w ustach. Czy poleci Pani jakiś przepis na sernik "tradycyjnie polski"?
Dziękuję :)

Mamusia pisze...

wow co za cudo!
Pyszność nad pysznościami :D

Kasia pisze...

mmm jaki pyszny sernik!

GrowingUp pisze...

Wyszedł Ci naprawdę obłędny. Zjem każdy sernik w całej ilości;)

Maria P pisze...

Prezentuje się tak nieziemsko apetycznie, że mogłabym wyjadać go z ekranu.

Pozdrawiam serdecznie

Agata pisze...

Uwielbiam mango! Cudny sernik!

Majana pisze...

Taki sernik to coś wspaniałego! Kiedyś się na niego skuszę. Musi być obłędnie smaczny,
pozdrówki Lisko:*

polypop pisze...

Mam to samo, nagle wyszło słońce i na powrót sie chce. Kupiłam kilka dni temu nową formę, idealną na ten sernik.
Marta@Co Dziś Zjem Na Śniadanie?

Halina Joskowska pisze...

Jakiego najlepiej użyć twarogu do sernika z mango z karmelizowanych migdałów.
Wygląda tak apetycznie, że nie sposób się oprzeć. Również uwielbiam serniki i na pewno właśnie ten będę piec w niedalekiej przyszłości :-)
Z góry dziękuję za odpowiedź.
A tak na marginesie czym musi charakteryzować się ser do sernika ???
Miłego dnia.... Pozdrawiam

Gohaa pisze...

Uwielbiam mango i sernik i migdały! To połączenie to strzał w 10!

Unknown pisze...

Mus z mango w Rossmanie? Przy herbatach i słodyczach czy przy jedzeniu dla niemowląt? Pozdrawiam

paulina.be pisze...

Na pewno go zrobię :) Serniki są tak proste, a jednocześnie tak wspaniałe. Nie zdarzyło mi się jeszcze, by sernik się nie udał - może to cała ich magia? I migdały - super pomysł!

Pozdrawiam wiosennie :)

http://restlessblonde.blogspot.com/

Magdalena Parzniewska pisze...

Ten sernik samym swym wyglądem nastraja optymistycznie:)Jeśli ktoś
lubi serniki i mango(ja tak!)będzie
miał ucztę.

Magdalena Parzniewska pisze...

Ten sernik samym swym wyglądem nastraja optymistycznie:)Jeśli ktoś
lubi serniki i mango(ja tak!)będzie
miał ucztę.

Magdalena hup pisze...

a czy powiększając ilośc sera do kilograma, pozostałe składniki trzeba też zwiększyć razy dwa ?

Ann J. pisze...

PO PROSTU REWELACJA!!!!!!!!!!!!!!!!

Słonko pisze...

Ten sernik wygląda obłędnie! Mango daje przeważnie do sałatek, nie przyszło mi do głowy zrobić z nim sernik :)

Ptacha pisze...

cudo ! :D

nelly pisze...

A w jaki sposób te migdaly trzymają sie razem na spodzie? Przecież nie dodaje sie tu masła.

Capacitier pisze...

Dobrze byśmy się zgrały - ty byś piekła serniki a ja jadła :D

Marzena pisze...

upiekłam,moja modyfikacja to migdały w płatkach.Dobry,wyszedł mi jak na zdjęciu,ale bez szaleństwa,dałam pulpę ze świeżego mango,być może w kupnej pulpie są jakieś substancje wzmacjniające smak.Bo normalnie smak mango niewyczuwalny,może pierwszy kęs daje posmak czegoś innego.Może kiedyś powtórzę,ale może...

Amaya Beata pisze...

Bardzo apetyczny przepis! Już chyba wiem, co upiekę w piątek. Dziękuję.
To będzie mój pierwszy sernik - oby się udał.

PS. Fragment o pijakach i pilnowaniu sklepu mnie rozśmieszył

MsPmaz90 pisze...

Kurcze, u mnie podobnie jak u Marzeny - zrobiłam sernik na pulpie ze świeżego, dojrzałego i słodkiego mango, a gdyby nie to, że sama dodawałam to mango do masy to chyba miała bym problem ze zgadnięciem, że jest w środku... sernik jak najbardziej smaczny, tylko niestety brak owocowej nuty, której oczekiwałam trochę mnie rozczarował :)

pilichola pisze...

Zrobiłam i wszyscy się nim zajadali aż im się uszy trzęsły:)

Agata Z pisze...

Moje ulubione ciasto w pysznym wydaniu. Poproszę:)

wykrywacz smaku pisze...

wow, jaki wysoki!I te karmelizowane migdały, musi być obłędny :)

Katarzyna Sobańska-Jóźwiak pisze...

Już zachwycałam się tym sernikiem na fb. Wygląda pięknie! Może kiedyś się odważę wykonać go samodzielnie.

Pozdrawiam serdecznie!

Katka pisze...

Upiekłam kiedyś z mango tyle że sama miksowałam owoc ale sernik mi wyszedł gorzki nie wiem czemu to zawdzięczałam ale się zraziłam,Muszę kupić te pulpę gotową i jeszcze raz spróbować.

gar grafika pisze...

zdjęcia zachwycają i motywują do działania :) - mistrzostwo!

Jey pisze...

Co za ideał sernika... zaniemówiłam z wrażenia!

eliinPhotOLAND pisze...

..dzisiaj zamierzam upiec po raz drugi:)

smangowity!;))

Lolinka pisze...

Uwielbiam migdały i mango, ten sernik muszę zrobić, jest tak cudowny z opisu :)

nie znasz mnie pisze...

Lisko, czy mogłabyś podrzucić przepis na makowca? :)

Ewa pisze...

Witam!
czy sernik ten mozna lub powinno sie piec w kapieli wodnej? ostatnio tak robie serniki i lubie ta kremowosc, czy nie popsuje tego w ten sposob?
pozdrawiam!

JoannaD pisze...

Cudowny. Mango uwielbiam, serniki również. Połączenie dwóch smakołyków w jeden sernik - marzenie:)

Ewa pisze...

Zrobilam! jednak w kapieli, wyszedl pyszny w smaku i pieknie wyglada, choc troche sie balam pulpy mango bo kupiona przeze mnie byla dosc plynna.
Natomiast spod migdalowy nas nie zachwycil, nastepnym razem zrobie byc moze calkiem bez spodu bo masa jest przecudowna i nic jej wiecej chyba nie potrzeba.

Ili Ka pisze...

Wszystkie wypieki z Twoich przepisów są genialne! Sernik mango również przepyszny. Serdeczne dzięki!

Misia pisze...

W końcu udalo mi się kupić pulpę z mango - jutro piekę do Retro :)

Małgośka pisze...

no i zrobilam i mam ten sam problem , co ci ktorzy go zrobili...mango upiczone, to nie to samo co swieze...jesli zrobie go jeszcze raz, to moze z dodatkiem pulpy pomaranczowej albo cytrynowej
Spod jest bardzo dobry

dzieki za ciekawy eksperyment...jeszcze nad nim popracuje ;)

In my eyes pisze...

Dzień dobry :)
Dziękuję za przepis, sernik wyszedł bardzo smaczny, lecz niestety popękał na wierzchu... Nie mam pojęcia czemu... Istnieją jakieś techniki zapobiegające pękaniu powierzchni serników? :)

NATUSKA pisze...

witam :) mam takie pytanko. chcialabym upiec ten sernik na blaszce 25x40cm. czy powinnam zwiekszyc ilosc skladnikow dwokrotnie? bo chcialabym zeby sernik wyszedl wysoki tak jak Pani :) chcialabym tez na wierzch sernika wylac smietane wymieszana z musem z mango i zapiec 15min. prosze mi powiedziec czy to jest dobry pomysl, bo chcialabym zeby mango bylo dobrze wyczuwalne :) prosze o szybka o szybka odpowiedz :) dziekuje i pozdrawiam

NATUSKA pisze...

prosze mi powiedziec czy zamiast musu z mango moge zrobic z musem ze swiezego ananasa? jesli tak to ile musialabym go uzyc? 1 ananas wystarczy na taka forme jak Pani? prosze o szybka odpowiedz :)

Wita P. pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Wita P. pisze...

czy migdały ze skórką w jakiś sposób pogorszą smak?

Katarzyna pisze...

Twoje serniki sa absolutnie fantastyczne Lisko więc ten bedzie pierwszą potrawa jaka zrobie i zjem gdy tylko bede mogla znowu jesc nabiał!
Usciski