2011-04-21

Mazurek cytrynowy


Podobnie jak poprzedni mazurek różany, ten jest równie łatwy.
Zamiast migdałów, po upieczeniu można ciasto oprószyć cukrem pudrem, ja jednak polecam posypanie wierzchu płatkami przed wstawieniem do piekarnika.
Ciasto jest mało słodkie, delikatnie maślane i dobrze się przechowuje. Masa cytrynowa przed wlaniem do blaszki, będzie bardzo rzadka, ale nie należy się tym przejmować. Podczas pieczenia ładnie się zetnie i będzie delikatnie ciągnąca.

Mazurek cytrynowy

150 g mąki pszennej
100 g masła
2 żółtka ugotowane na twardo
1 łyżka śmietany 18%
50 g drobnego cukru do pieczenia


Masa:
3 duże jajka
150 g cukru
60 g soku wyciśniętego z cytryn
1,5 łyżki mąki pszennej
1 łyżeczka skórki cytrynowej (świeżo startej lub suszonej)
opcjonalnie: łyżka płatków migdałowych do posypania wierzchu

Z mąki, masła, żółtek, śmietany i cukru zagniatamy ciasto. Ja robię to przy pomocy malaksera - miksuję tylko do czasu połączenia składników, nie dłużej, by ciasto nie było zbyt twarde.
Blaszkę o wyelkości 15-18x20 cm (lub inną, o podobnej powierzchni) wyłożyć papierem do pieczenia i wylepić ciastem. Ponakłuwać widelcem.
Piekarnik nagrzać do 180 st C. Wstawić ciasto i piec 20-30 minut - do czasu aż będzie złociste.
W tym czasie przygotować masę:
Jajka utrzeć z cukrem mikserem na wysokich obrotach. Ddać sok, mąkę i skórkę. Jeszcze chwilę zmiksować.
Na upieczony spód wlać masę, opcjonalnie posypać płatkami migdałów, wstawić ponownie do piekarnika i piec ok. 30 minut, aż masa się zetnie.
Ostudzić i pokroić w kwadraty.
Smacznego!

30 komentarzy:

Holga pisze...

Kolejny wspaniały mazurek do kolekcji. Szkoda tylko, że nie mam wokół żadnych mazurkomaniaków... Przepis przypomina mi trochę cytrynowe barsy albo tartę. Musi być pyszny. Ale to kiedyś ;).

Kemotka pisze...

Oba mazurki prezentują się znakomicie, choć różanego przepsiu nie wypróbuję - nie przepadam za smakiem różanym.. Natomiast ten cytrynowy...kusi. Mam już zebranych kilka mazurkowych przepisów na ten rok, lecz chyba skuszę się i na ten z Twojego przepisu ;)
Pozdrawiam ciepło

Kemotka pisze...

P.S. Mazurki to moje jedne z ulubionych ciast ;D

margot pisze...

takie mazurki u mnie są nazywane batonikami cytrynowymi i piekę je cały rok :DDD
pozdrawiam

Ania pisze...

Mazurki to nie mój klimat, ale tego o smaku cytrynowym - przyznaję - chętnie bym spróbowała :-)

Wesołych Świąt, Lisko :-)

Mona pisze...

Słodkich ,słonecznych , inspirujących ileniwych, w gronie rodziny i przyajciól świąt Wielkiej Nocy życzę z Białegostoku :)

Maggie pisze...

Takie proste, owocowe mazurki lubie najbardziej. Piekne zdjecia, jak zwykle zreszta!
Radosnych, pogodnych swiat, Lisko!

Majana pisze...

Wspaniały ten mazurek Lisko! Bardzo mi się podobają Twoje mazurki.

Pięknych,radosnych Świąt Wielkanocnych zyczę Tobie i Twojej rodzinie!:)

Angel pisze...

mmm pyszności :)

Justin&Dorothy pisze...

Nie jesteśmy fankami mazurków.... ale ten wygląda cudownie i z pewnością go wypróbujemy :)

Asia pisze...

Lisko,
śniłaś mi się :-) i to był dobry sen.
Odwiedziłam wyspę, na której mieszkasz. Było tam pięknie, mimo że w wielkim domu (Waszym?) było dużo labiryntów i nie zawsze wiedziałam, jak się poruszać i co kryje się za kolejnymi drzwiami. Wyjrzałam przez okno, a na wodzie (morzu?) otaczającej wyspę ujrzałam łódkę, na której płynęłaś Ty i Twoja córeczka. Łowiłyście ryby i machałyście do mnie. To był dobry, łagodny sen.

Asia pisze...

Dobrych Świąt!
Smaczne na pewno będą! :-)

FMtogo pisze...

Moja rodzinka toleruje tylko jeden rodzaj mazurka i robie go raz w roku i nawet nie pytam sie czy chca inny niz mazurek krolewski jest to kruche ciasto z orzechami wloskimi a na wierzchu jest pomada cytrynowa z konfitura z wisni. Przepyszne, ale Twoje Lisko wygladaja smakowicie, Wesolych Swiat

Do. pisze...

Ile to 60 g soku z cytryny? Z ilu cytryn powinnam go wycisnąć?

Zaytoon pisze...

Mazurek wygląda absolutnie doskonale. Podoba mi się ten kwaśny, cytrynowy smak w nim zawarty...

Wesołego Alleluja!

kasiaaaa24 pisze...

Lisko życzę Ci ciepłych, rodzinnych, pełnych miłości i nadzieji - i oczywiście - smakowitych Swiąt Wielkanocnych :) Pozdrawiam wiosennie i słonecznie :)

Beata Lipov pisze...

Eliza, zdrowych Świąt pełnych miłości życzę Tobie i Twoim bliskim. Ściskam mocno!

aga pisze...

i kolejny cudny mazurek, wyglada bardzo pysznie:)

Domi pisze...

Jutro będę piec, NIE MOGĘ SIĘ DOCZEKAĆ!!! :)

Olciaky vel Olcik pisze...

mm.. fajnie musi orzeźwiać w taką pogodę;)

ada pisze...

przylaczam sie do pytania - ile to jest 60 g soku z cytryny?

pzdr!

Ania Albin pisze...

Mi wyszlo 60g z dwoch cytryn

Ania Albin pisze...

O, hej Ada :)

Btw, mazurek wyszedl super!!!

Maga pisze...

Właśnie upiekłam :) dodam, że to generalnie mój pierwszy samodzielnie pieczony mazurek w życiu! Stąd też i pierwszy komentarz, choć zaglądam i korzystam z przepisów już od dawna. Wszystko zawsze wychodzi pyszne, także jestem dziwnie spokojna o swój jutrzejszy mazurkowy debiut przed rodziną. Wesołych Świąt i dziękuje za White Plate :)

Katy pisze...

Mi ta masa wyszła trochę jak biszkopt. Nie chcę próbować przed jutrem ale zastanawiam się czy tak miało byc?

Rafał pisze...

Zrobiłam. Bardzo dobry. Ale tak jak napisała Katy, po upieczeiu masa wyszła jak biszkopt. To dobrze???

Rafał pisze...

Rafał to mój mąż :-)

Maga pisze...

Wyszedl przepyszny:) pierwsze ciasto, ktore w calosci zniknelo ze stolu!

Rozhulantyna pisze...

witam. mam pytanie, czy te jajka do masy, ubija się z cukrem w całości? czy najpierw białka z cukrem, a potem dopiero żółtka? pozdrawiam

quitit pisze...

mistrzostwo świata, właśnie upiekłam i połowy już nie ma :) przepyszny!!!