2010-03-19

Sernik kajmakowy




Jest to bez wątpienia jeden z najlepszych serników, jakie jadłam. A to, co napawa mnie dodatkową dumą to fakt, że wymyśliłam go sama. Miałam ochotę na karmelowy sernik, ale w żadnej książce, do jakiej zajrzałam nie znalazłam tego, czego szukałam.
Zrobiłam go więc po swojemu, zwłaszcza, że miałam w domu kilka puszek masy krówkowej.
Słodycz jest idealnie wyważona - delikatnie słony spód, kremowa masa i kajmakowy wierzch obsypany prażonymi płatkami migdałów. Czego chcieć więcej?
Polecam na Wielkanoc.
Miłego dnia!



Sernik kajmakowy

Spód:

50 g orzeszków solonych (mogą być dowolne, ja użyłam nerkowców, ale sprawdzą się też np. fistaszki)
80 g ciastek kruchych (użyłam ciasteczek be-be)
30 g masła
1 łyżka cukru

Tortownicę wyłożyć papierem do pieczenia (użyłam tortownicy o średnicy 20 cm i dosyć wysokim brzegu, ale spokojnie można wykorzystać taką o średnicy 22-24 cm, sernik będzie nieco niższy).
Składniki spodu zmielić w malakserze - orzeszki mogą być też dobrze posiekane.
Wyłożyć masę na spód, wyrównać i wstawić do piekarnika nagrzanego do 190 st C. Piec 12 minut.

Masa:

400 g masy kajmakowej/krówkowej (można kupić gotową - w sklepach znajdziemy ją najczęściej tam, gdzie mleko skondensowane i śmietany UHT)
50 g masła
100 g cukru
cukier z prawdziwą wanilią (lub zwykły wanilinowy)
3 jajka
600 g sera trzykrotnie mielonego (polecam ser w wiaderku np. Piątnicy)
1 łyżka mąki pszennej

Masło utrzeć z cukrem i wanilią, dodać 230 g kajmaku (resztę wykorzystamy do polewy) i utrzeć na gładką masę, następnie dodawać jajka i po łyżce sera i mąkę. Dobrze zmiksować.

Masę przełożyć na podpieczony spód, wyrównać wierzch i wstawić do piekarnika, zmniejszając temperaturę do 180 st C. Piec 45-50 minut. Po 30 minutach należy sprawdzić stopień upieczenia - gdyby sernik za bardzo się rumienił, trzeba przykryć wierzch folią aluminiową.
Wyłączyć piekarnik i ostudzić sernik przy uchylonych drzwiczkach piekarnika.
Kiedy zupełnie ostygnie, wyjąć i przygotować polewę:

Polewa:

170 g masy kajmakowej włożyć do garnuszka, dodać 3 łyżki mleka i gotować na malutkim ogniu, aż masa stanie się bardziej płynna. Jeśli będzie miała grudki, należy ją zmiksować. Zdjąć z ognia, dodać 2 łyżeczki masła i dokładnie wymieszać.
Tak przygotowaną polewą polać wierzch całkowicie ostudzonego sernika.
Można posypać prażonymi płatkami migdałów (w temp. 190 st C prażymy je przez 10 minut).

Wstawić do lodówki na minimum godzinę.

Smacznego!

87 komentarzy:

migdałowa pisze...

Fantastyczny. Czasami robię kruchą tartę z masą krówkową wymieszaną z wielką ilością solonych fistaszków i niesolonych orzechów włoskich. Pychota. Połączenie słodko-słonego w serniku wydaje się być równie dobrym pomysłem. No i jestem wielbicielką kajmakowych polew z orzechami na sernikach.
:)

caracordata pisze...

Faaajny ten sernik. Przypomina mi taki jeden, który szalenie lubię w pewnej cukierni. Z planowanych do pieczenia serników - ten uplasował się na pierwszym miejscu. Dzięki Lisko za inspirację.

ewelajna pisze...

Gdyby nie to, ze fistaszków niet to juz zaczęłabym robić. A może z pisatacjami...? Jak myślisz, Lisko? Mogą być? Juz znasz smak, powiedz czy się nie pokłócą?

Margareta pisze...

Ale fajny pomysl na sernik :) Zapisany do wykorzystania :)
Pozdrawiam i zycze milego dnia :)

mk pisze...

Te gotowe masy są super, jak nie chce mi się pół dnia gotować mleka skondensowanego to z nich korzystam. Przepis na sernik wygląda bosko, muszę wypróbować. Czy na spód można też dać mielone migdały i nieco soli, czy wtedy będzie za słodko?

majana pisze...

Jaki cudny sernik Lisko! Wspaniale wygląda, a smak musi mieć rewelacyjny. Jako wielbicielka serników muszę go wypróbować.
:))
Pozdrawiam cieplutko:)

Liska pisze...

Każde solone orzeszki się nadadzą :) Migdały też. Można dodać szczyptę soli (albo i bez niej).

ewelajna pisze...

Dałam te pistacje, ciastka"złotokłose" owsiane i łyżkę masła orzechowego. Siedzi w piekarniku:)

Liska pisze...

Wow! Szybka jesteś :) Jestem bardzo ciekawa, jak Ci będzie smakował. To będzie dopiero jego drugi raz ;)

ewelajna pisze...

Szybka, prawda. Jak nigdy. Zawsze działam z opóźnieniem - tak na ostatni dzwonek, a tu... proszę...:) Jego drugi raz, ale trochę inny, bo jeszcze masa była nie ta Twoja, krówkowa, tylko mleko skondensowane. Sama jestem ciekawa...

Ispirują mnie taki Twoje wpisy jak"... bez wątpienia jeden z najlepszych serników, jakie jadłam" i już chce mi się robić:)

ewelajna pisze...

Ale gotowane mleko- brązowe:)

dotblogg pisze...

o kurcze!Lisko!czuję(i widzę) że twój sernik jest niesamowity, zrobię go na pewno! wczoraj robiłam twoje spiralki cynamonowe-wyszły przepyszne i już ich nie ma..:)
pozdrawiam i dziękuję za kulinarne inspiracje:)

Liska pisze...

Wczoraj usłyszałam nawet od "osób testujących", że to najlepsze ciasto, jakie kiedykolwiek zrobiłam, ale muszę szczerze przyznać, że i mi ono naprawdę smakuje. Zwykle zjadam kawałek, stwierdzam, czy dobre czy nie i oddaję innym. Tym razem podchodziłam do lodóweczki po jeszcze i jeszcze, co niezwykle rzadko mi się zdarza ;)

asieja pisze...

czarujesz Lisko

sernik i karmel to dwa smaki, które nigdy przenigdy mi się nie znudzą
kiedyś moja siostra upiekła sernik i na wierzchu posmarowała go taką słodką masą kajmakową.. był cudowny i zjadłam bardzo nieprzyzwoitą ilośc kawałków. czuję, że z Twoim byłoby podobnie..

Kamila pisze...

Szaleństwo i rozpusta podniebienia :)

dotblogg pisze...

o jeju...chyba muszę go dzisiaj zrobić..:] teraz to już nie odpuszczę..mam czas do 13.30 możliwe że zdążę..co to się dzieje ostatnio?..wszystko przez te zdjęcia i opisy Lisko..:)
wiosna za oknem to się CHCE wszystko robić:)

I.nna pisze...

No i teraz nie wiem - TEN, czy ten na piernikowym spodzie, czy raczej sernikobrownie z wiśniami. Czuję się jak osiołek nad żłobem ;)

Aha, jeszcze jedno - czy ser Piatnicy jest równie dobry jak President? W mojej okolicy President jest tylko w litrowych wiadrach ;)

cukrowa wróżka pisze...

Miałam takie same odczucia przeglądając przepisy na serniki z karmelem.. A ten wyglada ujmująco..
Wolę nie myśleć, jak cudownie smakuje!

Dori pisze...

Kochana, Gratulacje!!!! Zaglądam tu i zaglądam, robię różne rzeczy z rewelacyjnym rezultatem, a teraz jeszcze się doczytałam, że jesteś wśród najbardziej inspirujących i smacznych blogów polecanych przez Gagę! GraTULACJE!

Liska pisze...

I.nna,
ten!
(potem sernikobrownie, a na końcu na piernikowym) :)

Dori,
o! dziękuję. Nie wiedziałam.

mikimama pisze...

Lisko! Ja z kolei sernik z amaretto (w masie serowej) dekoruję masą krówkową i płatkami migdałów. Bardzo mi się podoba Twój spód do tego sernika. To świetny pomysł. Pozdrawiam

pannaprzechodzien pisze...

juz czuje jego delikatnosc. a propos, mam dla Pani piosenke na wiosne, i do sernika. http://www.youtube.com/watch?v=dRPwFAoQwxc&feature=related

enchocolatte pisze...

czytam posta, spoglądam na zdjęcia u już czuję ten boski smak! masa karmelowa już sama w sobie jest przepyszna ale w duecie sernikiemmmmmmmmmmmmm...
już trafia na listę ulubionych słodkości i zabieram się za kompletowanie skałdników!
:)
E.

Paula pisze...

ależ on musi bajecznie smakować! prześliczny obrus :)

Anna pisze...

a czy ser śmietankowy President z wiaderka się nadaje?:>

Liska pisze...

Tak, President też jest dobry. Używam zamiennie z Piątnicą.

Ola pisze...

Lisko, alez wspanialy ten sernik!
Ja tez zawsze kupuje President, ostatnio wyprobowala ta mase kajmakowa Bakallandu, przyznaje, ze jest dobra:)
pozdrawiam cieplo

Zaytoon pisze...

Ależ kusisz, Lisko.

Uwielbiam masę krówkową!

Pozdrawiam.

viridianka pisze...

no pięknie, mam już zaplanowany sernik na te Święta a tu takie cudo... co robić? Siostra niech zdecyduje ;P

Ania pisze...

sernik - moje ulubione ciasto, masa krówkowa - faworyt wśród słodkich smaków, a na dodatek kojarzy mi się w Wielkanocą.

czyli w sumie taki must-bake, nie mogę się doczekac :)

xx

Minik pisze...

Lisko, cudny jest! oh, jak zazdroszcze! tutaj nie ma twarogu i niestety nie bedzie sernika na swieta...

ann pisze...

czy sernik jest bardzo słodki ze wzgl na masę krówkową? :)

myniolinka pisze...

smaki idealne! koniecznie muszę spróbować bo inaczej sobie nie daruję...

dotblogg pisze...

droga Lisko! sernik zrobiłam! pierwszy w życiu:) wspaniały wyszedł, baaardzo słodki ale przynajmniej je się go trochę mniej i zostaje na dłużej:) zrobiłam go z kruchych ciasteczek czekoladowych-doskonale smakował,dziś wrzucę fotkę do siebie na bloga,zapraszam więc do porównania;)
uściski
Just

gramal pisze...

Witam b. serdecznie, upiekłam, siedzi jeszcze w piekarniku, ale się zmartwiłam bo pękł na środku, czy może Pani podpowiedzieć co mogło być tego przyczyną, jak smakuje napiszę już jutro, Blog jest cudny, nie tylko ze względu na wspaniałe przepisy ale również za doznania wzrokowe, pozdrawiam

ewelajna pisze...

Tak długo nie opisywałam wrażeń, bo sernik pojechał ze mną do Poznania i tam, wszyscy, dla których wiozłam stwierdzili, że sernik jest PRZEPYSZNY:):):) Smaki idealne.
Zatem z radością donoszę:)

Dziękuję po raz kolejny:)

Olciaky pisze...

Och jejej, jejej.
Taki sernik właśnie za mną chodzi!
Oj coś czuję, że będzie niebawem:)

Lu pisze...

Lisko, od kiedy zobaczyłam ten sernik wiedziałam, że musze go zrobić.
No i zrobiłam.
Jak znajdziesz chwilę zapraszam do mnie na oględziny ;)

lordmac pisze...

I kolejny twoj przepis wyprobowany. Sernik doskonaly ! Zrobilem wczoraj wieczorem i powoli znika jedzony przez moich kolegow w pracy.
Jedna uwaga to czas pieczenia podany przez ciebie w moim przypadku byl zdecydowanie za krotki. Moj piekl sie 70 minut.

Komarka pisze...

To musi być telepatia, bo ja też myślałam ostatnio o serniku kajmakowym na święta, nie bardzo wiedząc gdzie go szukać :) Teraz już wiem! :)

I.nna pisze...

Lisko, gratuluje Ci tego przepisu bardzo, bardzo. Nigdy nie jadłam tak delikatnego, puszystego sernika! Jest pyyyszny.
A te migdały na wierzchu to moim zdaniem są obowiązkowe - idealnie przełamują karmelkową słodycz polewy.

PS Zapomniałam o fistaszkach na zakupach, więc spód wyglądał u mnie tak:
50 g nerkowców nie solonych
80 g herbatników
40 g masła solonego
szczypta soli
Myślę, że był wystarczająco słony, w każdym razie całość komponuje się fantastycznie.

pannaprzechodzien pisze...

Pani Lisko, a mozna uzyc zamiast 80 g ciasteczek - tylez orzechow wloskich? spod sie nie rozpadnie (czy cos...)? uwielbiam to podekscytowanie przed pieczeniem. :)

Anna pisze...

zrobiłam już dawno, wszyscy goście byli zachwyceni, a babcia powiedziała że pieczę lepiej od niej :P zniknął od razu mimo że był ogromnie słodki:) dzisiaj powtórka i tak sobie myślę czy wyeliminowac całkowicie cukier czy dac go połowę ;)

małgosia pisze...

sernik pierwsza klasa. idealny na Wielkanoc. pozwoliłam sobie umieścić przepis na mojej stronie z odrobinę zmienionymi proporcjami. pozdrawiam!

viridianka pisze...

Lisko dziękuję za ten przepis, bardzo nam smakuje, no może owoców kilka sztuk bym następnym razem dorzuciła ;)

Wesołego Alleluja!

Baczynska pisze...

Pyszny sernik :)
Co prawda w zamieszaniu przedswiatecznym nie zauwazylam ze spod trzeba podpiec oraz z braku wagi (nie pieklam u siebie w domu) pomylilam proporcje spodu (za duzo masla), wiec byl dosc mokry ale wcale to sernikowi nie przeszkodzilo, nawet sie nie rozpadal :)
Musze sie wybrac po dobry ser i zrobic go jak najszybciej znow.
Tym razem na podpieczonym spodzie i z platkami, musza swietnie pasowac.
Aha, mnie oczywiscie opadl, zawsze mi serniki opadaja, czegokolwiek bym nie zrobila, ale to tez nie przeszkadza, akurat sie polewa ladnie zmiescila w tym zapadnieciu :)

Violiśka pisze...

Witaj Lisko! Sernik smakowity apetycznie wyglądający i do tego ten orzeszkowy spód... Mniam...! Winszuję udanego pomysłu!:) Mój prezentuje się tak: http://violiskowegotowanie.blogspot.com/2010/04/sernik-kajmakowy-liski.html

Pozdrawiam ciepło:)

Marta pisze...

Lisko, mój Przyszły Mąż, fanatyk serników orzekł, że ten jest najlepszy jaki kiedykolwiek jadł. Dzięki :)

Katarzyna pisze...

naprawdę świetny przepis ! Bardzo szybki do wykonania, jeśli ma się robota kuchennego.
Na przyszłość zdecydowanie zaopatrzę się w mniejszą tortownicę, jak Twoja 20 cm., bo mój sernik niestety nie wyglądał tak ładnie, a choć wiem, że liczy się smak, lubię gdy ciasto przy okazji imponuje wyglądem. Spróbuję też dodać więcej sera lub zrezygnuję z cukru w masie serowej, bo może to zależne od rodzaju kajmaku, ale wyszedł nieco zbyt słodki.
Dziękuję za kolejny wspaniały przepis !

Hafija pisze...

Przetestowałam!! JEST PYSZNY!! Nawet Małżon mój co serników nie lubi komplementował ten wypiek :)

cukier pisze...

Pani Lisko,
dziękuję za przepis na to ciasto! To i czekoladowe ze śliwkami i kruszonką z muscovado to mój ulubiony duet. Właśnie robię 2 sztuki (jedno dla sąsiadów) i od samego wyjadania resztek z miski osiągnęłam stan nirwany.

kropnieta pisze...

Upiekłam na święta - pierwszy w życiu sernik - mi baaardzo smakował, dla moich rodzicieli za słodki, więc w rezultacie zjadłam prawie cały sama;-) Pozdrawiam i dziękuje za przepisy - sukcesywnie próbuję i podziwiam piękne zdjęcia Sama lubię fotografować to, co ugotowałam Niestety najczęściej robię to telefonem, więc jakość jest dość kiepska Od nowego roku będę zbierać na aparat!:P Niektórzy namawiają mnie do założenia własnego bloga i może mają rację? Tylko u mnie chyba nie byłoby aż tyle o gotowaniu - ale to pewnie wyjdzie w praniu, ale chyba duuużo pracy przede mną

Moniś-ka pisze...

Bardzo dziękuję za ten przepis, piekłam na sylwestra i wszyscy byli zachwyceni, palce lizać:)
Wspaniały blog z mnóstwem ciekawych i pysznych przepisów, gratuluje zdolności:)
Pozdrawiam serdecznie.

kabka pisze...

upiekłam :-) przepyszny! tylko piekłam dobre 70 minut... gratuluję pomysłu :-)

Psychologia dzienna pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Emilia pisze...

Wczoraj piekłam z przyjaciółką na trzy blachy. Dziś zostało już niewiele :)
jest fantastyczny!

Margaret Frej pisze...

moj wyszedl piekny! i po raz pierwszy sernik mi nie opadl:) ale rozkroje go dopiero jutro po Śniadaniu:)

Wesołych Świąt Lisko!

grecki_chor pisze...

Lisko, opłacało się ostatnio wertować Twojego bloga :) Sernik został zrobiony, wszak kajmak i wielkanoc to jedność :) Zrobiłam go z fistaszkami, którymi także udekorowałam ciasto. Słodko - słony delikates. Pozdrawiam mocno! Monika, co gotujebolubi.blox.pl

Ola pisze...

No GENIALNY. Pierwszy sernik (oprócz gotowanego), który mi wyszedł. I smak bossski. Tylko mi trochę popękał i jest średnio ładny.

ilka pisze...

A ile dokładnie cukru waniliowego?

Anna pisze...

Mój Mąż przepada za tym sernikiem. Dziękuję!!! Siedzę na tym blogu każdego dnia i wciąż czerpię ispiracje do mej kuchni. Sama też dużo eksperymentuję. Chyba jestem jednak uzależniona od White Plate. Szkoda tylko, że z mięsem tu nie poszalejemy. Mało jemy mięsa, ale czasami dobry przepis by się przydał. A ciężko ufać wszystkim. No i brak mi przepisu na botwinkę, której mam mnóstwo teraz w ogrodzie.

Liska pisze...

Anno, z mięsem rzeczywiście kiepsko, ale jeśli chodzi o botwinkę, polecam Ci dwie tarty botwinkowe, które są na blogu i ravioli z buraczkami: http://whiteplate.blogspot.com/2009/07/ravioli-po-polsku.html
Pozdrawiam i cieszę się, że sernik smakuje. Moi domownicy też bardzo go lubią :)

Tine pisze...

Wczoraj upieklam a dzis zniknal :) Rewelacyjny sernik, moj ulubiony!

Milena pisze...

Lisko,
trzymałam się przepisu, a mimo to sernik opadł chwilę po uchyleniu drzwiczek piekarnika.
Co może być przyczyną?

Milena pisze...

Lisko,
sernik wyszedł naprawdę smaczny. Choć nie prezentuje się tak pięknie, o czym wspomniałam wcześniej.
Chciałam jeszcze zapytać, jak przygotować spód, jeśli nie mam malaksera? Herbatniki pokruszyłam, orzeszki drobno posiekałam. A co z cukrem i masłem?

odpoczywalnia pisze...

zaraz idę do sklepu po ser:)
A ten sernik chodził za mną już od dawna. Ciekawe jak wyjdzie:)

Piwniczka pisze...

Najlepszy sernik na świecie!

anetah pisze...

jest bossski. dziękuję!

Kaś pisze...

i ja go zrobiłam - przepyszny! jeden z najlepszych, jakie miała okazję spróbować
pozdrawiam

piotej pisze...

Hej;) Właśnie za chwilę chcę się zabrać za ten sernik, ale wolałbym jednak na normalnej blaszce.. Jak myślisz, wszystko powinno być ok? Chyba wtedy za bardzo nie urośnie..

Anna Wolsztyńska pisze...

Bardzo dziękuję za przepis, rewelacyjna słodycz. Sernik przepyszny, nasłuchałam się komplementów i samych miłych słów na jego temat. Jest to najlepszy sernik, jaki w życiu jadłam i na pewno na stałe zagości w moim menu.

deepprzeróbki pisze...

Mam nadprogramową puszkę masy korówkowej więc chyba zrobię ten serniczek, ale teraz w piekarniku się piecze sernik z ricotty i serka mascarpone na spodzie ze śliwek w czekoladzie i ciastek digetive... ;)

Kasia Bolek pisze...

Cudny przepis.
W święta zrobiłam sernik zainspirowany właśnie tym przepisem:)
http://kuchniapysznosciowa.blogspot.com/2012/12/31-sernik-kajmakowy-na-kruchym-spodzie.html

PYSZNIE ZGRABNIE I POWABNIE pisze...

Chciałabym z tego przepisu zrobić sernikowo-kajmakowe babeczki. Ile czasu mam je wtedy piec?

efkaa pisze...

Siedzi w piekarniku... mam nadzieję, że będzie konkurencją dla ciast mamy :)

Kasia_S pisze...

Zachwycający!

Ale babka i robi to co lubi pisze...

doskonały!

Łucja pisze...

przepyszny sernik :) upiekłam i jesteśmy nim zauroczeni :) pozdrawiam!!

Grymas Słodki pisze...

Zrobiłam, zrobiłam ! Wyszedł przepyszny, dziękuję za przepis ;-)

Meg pisze...

Lisko, zrobiłam twój kajmakowy sernik. Jest po prostu wspaniały :) dziękuję za przepis :)

Ewka pisze...

Ten sernik uzależnia! Naprawdę warty upieczenia:)
PS. Piekłam znacznie dłużej, ponad godzinę, bo środek przed długi czas był surowy.

sandra pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
sandra pisze...

Witam :-)Chciałabym upiec sernik, ale w formie o wymiarach 25x35. Proporcje dostosowane do 1,5 kg sera byłyby odpowiednie ? O ile wtedy mniej więcej wydłuży się czas pieczenia ?
Ciastka digestive i orzechy ziemne niesolone będą dobre ?

An pisze...

Nie smakował mi w ogóle:( Spód ze słonymi orzeszkami wszystko zepsuł. Gdybym miała kiedykolwiek to powtórzyć, spód byłby z samych ciasteczek digestive, bez dodatku orzeszków. Moim zdaniem na tortownicę 24cm można zrobić ten sernik z 1 kg sera i jeśli dodamy 300 g masy kajmakowej (puszka ma zwykle 510 g, więc reszta na polewę), to moim zdaniem 100-120 g cukru wystarczy w zupełności.

Słonek pisze...

Właśnie wylądował w lodówce, pachnie nieziemsko:)

Słonek pisze...

U mnie wygląda tak: http://slonecznysmak.blogspot.com/2013/10/sernik-kajmakowy-z-przepisu-liski-z.html

Nie tak jak Autorki przepisu, ale był pyszny:)

Katarzyna B pisze...

Sernik przepyszny, ale wyszedł niziutki w tortownicy o średnicy 22 cm. Chciałabym zrobić większy na urodziny, najlepiej w tortownicy o średnicy 26 cm, ale nie wiem jak przeliczyć składniki, żeby był w miarę wysoki (posiadam normalnie wysoką tortownicę) i oczywiście nadal tak dobrze smakował:) Z góry dziekuję za odpowiedź.