2009-03-30

Babka zaparzana



Babka to dla mnie najbardziej polskie z polskich ciast. Uważam, że nikt nie robi babek tak dobrze, jak my. Nasze tradycje ich przygotowania są długie i każda babcia i prababcia ma swoje sposoby i przepisy na babkę idealną.
Moja ulubiona babka drożdżowa to taka, która jest wilgotna, puszysta i bardzo waniliowa.
Wielkanoc jest szczególnym czasem dla tego wypieku, ponieważ nieodłącznie się z nim kojarzy. Wystarczy wspomnieć stare kartki świąteczne, na których widnieje babka, a na jej tle obowiązkowy baranek z cukru. A wszystko to na łowickim obrusie ;)
Lubię czas Wielkanocy. To oczekiwanie i przygotowania. W tym roku, obok paschy, którą robię tylko raz w roku, postawię którąś z babek. Przede mną wiele przepisów do wypróbowania. Ten jest pierwszy na liście.




Babka zaparzana

500 g mąki pszennej
300 ml mleka
30 g świeżych drożdży (lub 10 g drożdży suszonych instant)
5 żółtek
150 g drobnego cukru
50 g rodzynków
40-50 ml rumu
50 g migdałów
cukier z prawdziwą wanilią
100 g masła


1. Piekarnik nagrzać do 100 st C.
2. Do miski wsypać mąkę i wstawić do piekarnika na kilka minut, by mąka była ciepła.
3. Rodzynki zalać rumem i odstawić na czas przygotowania ciasta.
4. Mleko zagotować.
5. 150 g mąki wsypać do miski i powoli wlewać mleko, intensywnie mieszając masę - najlepiej zrobić to mikserem, by masa gładko się ucierała. Odstawić do ostygnięcia.
6. Drożdże zasypać łyżką cukru, rozetrzeć i odstawić.
7. Kiedy mąka z mlekiem osiągnie temperaturę pokojową, wlać drożdże, dokładnie wyrobić i odstawić na ok. 30 minut.
8. Żółtka utrzeć z cukrem na kogel mogel, dodać wanilię. Dodać do rozczynu i dobrze wyrobić. Powoli wlewać roztopione i ostudzone masło i resztę mąki oraz bakalie (rodzynki należy wcześniej odsączyć na sicie).
Ciasto powinno być dosyć luźne i mieć dużo pecherzyków powietrza. Jeśli nie jest - należy dodać nieco więcej ciepłego mleka.
9. Dwie formy babkowe wysmarować masłem i wysypać mąką. Wlać do nich ciasto - powinno sięgać max 1/3 wysokości formy.
10. Przykryć formy wilgotną ściereczką. Odstawić do wyrośnięcia - ciasto musi podwoić objętość. Zajmuje to 1-2 godziny.
11. Piekarnik nagrzać do 180 st C.Piec godzinę, po ok. 45 minutach sprawdzając drewnianym patyczkiem stopień upieczenia ciasta. Jeśli babka zbyt szybko sie rumieni, należy przykryć jej wierzch folią aluminiową.
12. Po upieczeniu, przed wyjęciem z formy dobrze ostudzić.
13. Można polukrować lub polać polewą czekoladową.

Smacznego!

24 komentarze:

Glimmer pisze...

Pięknie wygląda- coś mi się zdaje, że pojawi się u mnie na święta :) Zdjęcia jak zwykle wyjątkowo apetyczne! Pozdrawiam ciepło!

Kini ^^ pisze...

mmmm wygląda przepysznie :)
ja już się nie mogę doczekać przedświątecznych wypieków :)


pozdrawiam :)

poswix pisze...

Ech, babki. Zgadzam się z Tobą w zupełności nie ma lepszych drożdżowych babek niż polskie. :-) W tym roku, mam nadzieję, że wyjdą mi równie elegenckie jak Twoja. :-)


Zastanawia mnie czy dałoby się ominąć rum? :-)

majana pisze...

Lisko, babka jest piękna! Cudownie świąteczna :) Może i ja spróbuję taką zrobić? Ach, jak mi pachnie przez monitor, to zapach swiąt i wiosny.
Piękne zdjęcia jak zawsze :) Pozdrówki.

kuchnia-Monsai pisze...

Piękna babka!! Formy babek mają w sobie coś niesamowitego, ni umiem tego opisać, ale uwielbiam na nie patrzeć ! :)
i zdjęcia śliczne!

karolka pisze...

Babka jest cudowna, bardzo swiateczna :) Moze i ja odwaze sie ja upiec.

kass pisze...

Taką babkę piekę od lat, jest wyjątkowo delikatna i pulchna...a Twoja przypomniała mi że święta tuż tuż...

Agata pisze...

Żeby ta Wielkanoc w końcu przyszła! Już się nie mogę doczekać moich bab!

Anna-apsik1 pisze...

Śliczna babka
Lisko, jak długo taka babka jest wilgotna. Chodzi mi o to czy można przygotować ją np. w czwartek przed Wielkanocą.

Gosi@ pisze...

fotki,jak zwykle piekne i smakowita wielkanocna baba :)

Tilianara pisze...

Ślinka cieknie na sam widok :)

margot pisze...

Lisko ,śliczna baba tobie wyszła :)
Chyba weżnę z ciebie przykład i zacznę piec różne drożdżaki :D
Może by tak od baby zacząć?!

monika pisze...

Lisko, a czy zamiast rodzynek można dodać skórkę cytrynową? rodzina by chciała cytrynową babę, a ta tak pięknie wygląda.. jeśli tak to ile tej skórki mniej więcej według Ciebie?
Pozdrawiam serdecznie :)

Olciaky pisze...

Taak.. taka baba to jest to! U mnie w domu niestety nie ma tradycji pieczenia bab na Wielkanoc,a szkoda..od kilku lat przekupuje babcię,aby owe piekła.Ale nie wiem czemu nie udają mi się osobiście babki..:(-zawsze wyjdzie z zakalcem.Może masz Lisko przepis na taką,która w 90% wyjdzie?

nina007 pisze...

Idealna !! Taką właśnie babkę mam przed oczami kiedy myślę o świętach.

Liska pisze...

Dziękuję Wam!

Poswix -
jasne, możesz ominąć rum.

Apsiku -
jest świeża 2-3 dni, tylko warto ją zawinąć w folię i polukrować kilka godzin przed podaniem.

Moniko -
spokojnie możesz zastąpić rodzynki skórką. Ja dałabym jej tak 40-50 gram.

Olciaky-
bardzo lubię babkę Neli Rubinstein, którą piekę od kilku lat z powodzeniem. Przepis podawałam tutaj:
http://whiteplate.blogspot.com/2008/03/babka-wielkanocna.html

Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za wszystkie miłe słowa :)

Domini pisze...

Mniam mniam, jeszcze tydzien do Swiat i takiej cudnej babki!

monika pisze...

Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź, chyba tak właśnie zrobię :)

Anonimowy pisze...

Lisko ! dlugo mnie tu nie bylo ...mam smutna wiadomosc ...zasililam wlasnie calkiem niedawno rzesze bezrobotnych nowojorczykow... redukcja etatow itp. kolejna " ofiara kryzysu " . Siedze sobie w domku , opiekuje sie swoim 4 latkiem ( wreszcie !!!) i w koncu GOTUJE !!!!!! GOTUJE !!! Ja ??!!Ja w kuchni , ja ,ja ??? wracam do Twoich nowych i starych przepisow, kombinuje ,waze ,odmierzam jeszcze bardzo ostroznie z ta doza niedowierzania ze moge i wiesz co ? okazuje sie , ze ja MOGE !! wychodzi !! krok po kroku tak jak piszesz ! Lisko dziekuje za ten cudowny blog , za atmosfere w nim panujaca , taka dajaca odwage ... dodac to , dodac tamto , odstawic na chwile itp . jakie to proste a jednoczesnie jak poprawia nastoj ! terza codziennie bede tu gosciem ! pozdrawiam serdecznie ! marta z NY.

romek pisze...

dobrze ze swieta juz niedlugo bo patrzac na to zdjecie nie moge sie juz doczekac. sto uklonow za ten przepis.

r.

kalak pisze...

Witaj Lisko, przymierzam sie do tej babki, w składnikach widzę migdały, a nie ma ich później w opisie..., co z nimi, kiedy je dodać, razem z rodzynkami?
Z góry dziękuję za odpowiedź :)

Kasia pisze...

Juz sprobiowalam Twoja babke Wielkanocna i mi swietnie wyszla! Chcialabym sprobowac te babke zaparzona, jednak jestem ciekawa jak zmienia sie ciasto jak make sie zaparza. Co to daje?
Dziekuje z gory!

Ola pisze...

Zrobilam ja Lisko, jest wspaniala. Wlasnie zajadlam kawaleczek popijajac mlekiem. Dziekuje za super przepis.

pozdrawiam cieplo

Rita pisze...

Witam,

Chciałabym upiec tą babkę na Święta. Zastanawiam się czy mogę zarobione ciasto z zaparzoną mąką wstawić do lodówki na całą noc do wyrośnięcia?