2008-12-09

Sernik krakowski z kratką



Czyli tradycyjny sernik z kratką. W moim domu okrzyknięty hitem ze względu na niezwykle puszystą konsystencję. Właściwie powinnam go nazwać pianką krakowską, jest tak lekki.
Najczęściej piekę go w prostokątnej formie, bo z dawnych czasów, kiedy sernik krakowski był obowiązkowym ciastem na każdym imieninowym stole, na talerzu obok wazonu gerberów, goździków i anturium w celofanie, to ciasto zawsze było pokrojone na kwadraty. Ostatnio jednak mam słabość do okrągłych serników. Jeśli jednak chcecie pozostać wierni oryginałowi, upieczcie go w prostokątnej formie.



Sernik krakowski

Ciasto:
400 g mąki
4 żółtka
250 g masła
50 g drobnego cukru
szczypta soli

Ser:
1 kg białego twarogu przekręconego przez maszynkę lub gotowy twaróg mielony
5 jajek - osobno białka i żółtka
230 g cukru pudru
4 łyżki mąki ziemniaczanej
cukier waniliowy
100 ml śmietany kremówki
100 g masła

1 żółtko do posmarowania ciasta

Lukier
cukier puder i sok z cytryny

Ciasto:
Wszystkie składniki połączyć do uzyskania gładkiego ciasta. Uformować kulę, zawinąć w folię i schłodzić w lodówce 30 minut.


W tym czasie przygotować masę serową: Masło utrzeć mikserem, dodając kolejno żółtka. Następnie dodawać powoli cukier, wanilię, śmietanę wymieszaną z mąką ziemniaczaną i ser. Białka ubić na sztywną pianę i bardzo delikatnie wmieszać w masę serową. Nie miksować!


Wyjąć ciasto z lodówki. 2/3 ilości ciasta wylepić spód i boki wysmarowanej masłem formy prostokątnej o wymiarach 30 x 40 cm (lub bardzo dużej tortownicy).
Piekarnik nagrzać do 200 st C.
Ciasto ponakłuwać widelcem i wstawić do gorącego pieca na 15 minut. Zmniejszyć temperaturę do 180 st C.
Wyjąć formę z piekarnika, wylać na podpieczony spód masę serową. Z pozostałego ciasta ulepić wąskie wałeczki, delikatnie je rozpłaszczyć i ułożyć z nich kratkę na masie serowej. Posmarować kratkę rozbełtanym żółtkiem. Wstawić ciasto do piekarnika i piec godzinę. Wyłączyć piekarnik, uchylić drzwiczki i studzić sernik w piekarniku. Dzięki temu opadnie tylko minimalnie.

Kiedy sernik jest lekko ciepły, posmarować lukrem przygotowanym z cukru pudru z dodatkiem soku z cytryny.

Smacznego!

30 komentarzy:

Cud, miód i orzeszki pisze...

Kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje :-)
Dzięki Lisko!

majana pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
majana pisze...

Licko - boski sernik! :) Pięknie wygląda, cudowne zdjęcia. Na pewno przepyszny!
Mam małe pytanie - w przepisie na ciasto są same żółtka ? Pytam, bo jest dopisek - "Osobno białka, osobno żółtka" i się zakręciłam.

Pozdrawiam serdecznie.

majana pisze...

Lisko - miało być oczywiście :) Przepraszam za literówkę.

Liska pisze...

Majanko - dzięki za czujność. Już poprawiłam :-)

margot pisze...

Piękny
właśnie taki okrągły jest piękny !

majana pisze...

Lisko , :))) A bo ja tak wiesz, pod kątem tego,ze sama bym chciala taki kiedyś zrobić :) Pozdrawiam ciepło :)

Ps. Ja też lubię okrągłe serniki :)

www.bombolada.blox.pl pisze...

Sernik to moje ulubione ciasto! A ten wygląda wyjątkowo smakowicie!

Tereska pisze...

Lisko piękny sernik - moja Babcia robiła taki, z kratką właśnie (jeszcze makowiec był z kratką na kruchym spodzie)

ja ostatnio też mam słabość do okrągłych ciast ;)

zdjęcia jak zawsze urocze :)

pzdr

Bev Robison pisze...

I'll take 2 kilos, please!

Agnieszka pisze...

Lisko, chyba telepatycznie odczytałaś moją desperację w poszukiwaniach przepisu na krakowski sernik. Bo tu u mnie wielkie święto - dostałam twaróg, przypominający polski, a dokładnie to pochodzący z Ukrainy. Hip-hip, hurra!!! Będzie sernik krakowski.

Bev Robison pisze...

That was the best cheesecake I've ever had!!!!!!!!

antosia pisze...

Lisko,
Białka od ciasta - spodu dodajemy do białek sera? Tak to odczytuję, czy dobrze. Mam zamiar dopiero sprawdzać na święta. :))

Liska pisze...

Antosiu - już poprawiłam przepis. W cieście są same żółtka, a całe jajka w masie serowej. Tak to jest jak pisze się po nocach ;-)

Dziewczyny, naprawdę dobry ten sernik. Doszłam do wniosku, że to dziś mój ulubiony. Następnym razem upiekę jednak w prostokątnej formie, bo kratka jest wtedy lepiej widoczna i łatwiej go kroić.

Miłego wieczoru :-)

Liska pisze...

Bev - thank you :) Before you leave for Christmas, I'm going to give you next kilos of baking goods ;-))

zapbook pisze...

upieklam wczoraj ,sprobowalam dzis...pycha,naprawde,jest taki puszysty i delikatny. no i od dzis jest moim ulubionym :)

antosia pisze...

Lisko,
Dziękuję za odpowiedź, zdam relację dopiero po świętach.
Gromadzę różne twoje propozycje kulinarne:)))

Olciaky pisze...

To taki piekny,widać ,że domowy sernik.Nie jest tak geometrycznie doskonały i to mnie w nim urzeka;)

Ola pisze...

Lisko ktory z Twoich sernikow polecasz na Świeta? planowalam zrobic ten na pierniczkowym spodzie, ale teraz juz sama nie wiem:( Który Ty wybralas?:)
pozdrawiam!

Liska pisze...

Olu, ja najprawdopodobniej upiekę krakowski, ale w prostokątnej formie albo sernik lekki jak ptasie mleczko. Wszystko zależy od preferencji - jeśli wolisz serniki cięższe, polskie, polecam krakowski. Jeśli lekkie jak ptasie mleczko, polecam tamten.

Ola pisze...

a ten na poernikowym spodzie? nie za bardzo? wlasciwie, tez myslam o krakowskim, mialam maly dylemat. Teraz jednak juz chyba wiem, bedzie krakowski:) a Makowiec bedzie Musierewicz?:)

biełata pisze...

Lisko;
wspaniały przepis - wyszedł i to bardzo, serdeczne dzięki.

fly pisze...

Witam sedecznie. Jestem pod wrażeniem strony i przepisów. Jak dotąd zrobiłem "piankę krakowską" z kratką (genialne!) i lekko zmodyfikowany, bo z gotowej masy makowej, keks makowy. Kilo jak nie dwa więcej dzięki tym wypiekom przybyło. I obawiam się, że na tym nie koniec :-) Będę Cię odwiedzał od czasu do czasu, to pewne!
Pozdrawiam.

Anonimowy pisze...

Lisko! Sernik, tak jak przypuszczałam, rozpływa się w ustach...moja rodzina wpałaszowała go w mig i mówią, że chcą więcej i wiecej!!! Niesamowity i bardzo, bardzo...delikatny, taki jak lubimy:) Wyszedł mi taki piękny, że najpierw nikt mi nie wierzył, ze sama piekłam :D Jeszcze raz dziękuję za wszystkie pyszności:))) Pozdrawiam, Piegowata

ciekawy-swiata pisze...

Sernik wyszedł naprawdę pyszny, dziękuję za przepis!!
Nie piekę często, ale mimo wszystko poradziłem sobie z przepisem bez problemu :)

Kinga pisze...

bardzo duża tortownica - 26 pewnie będzie za mała?

Liska pisze...

Tak, może być za mała. Ciasta będzie za dużo.

Zosia pisze...

Niestety rzadko piekę sernik bo mieszkam w Maine a tu bardzo ciężko dostać prawdziwy twaróg. Ale dzisiaj jest wyjątek, przywiozłam twaróg, aż z NY i upiekłam sernik w/g twojego przepisu (zmieniłam tylko spód). Nie wiem jeszzce jak wyszedł ale wlaśnie wyjęłam go z piekarnika i wygląda wspaniale. A wyjęłam go od razu i nakułam wykałaczką żeby uwolnić parę wodną uwięzioną w cieście. To ona powoduje, że ciasta opadają. Czytalam kiedys o takim sposobie na pop-overs - to takie babeczki które są puste w środku i je się je na gorąco z konfiturą. Najtrudniejsze jest upiec je tak, żeby nie opadły. Nakuwa się je na 10 min przed wyjęciem z piekarnika i potem jeszcze raz po wyjęciu. To działa. Mój sernik opadł tylko troszeczę. Pozdrawiam serdecznie. Zosia

SKF pisze...

Droga Lisko,
Sernik bije furorę w Przedszkolu w Michałowicach pod Warszawą. Odkąd upiekłam go na podstawie Twojego przepisuje bije furorę na ostatnich imprezach przedszkolnych.A co za tym idzie od razu wiele Mam prosi o przepis,ZAWSZE udostępniam go z podaniem linku do strony na której jest przepis. Mam nadzieję że w ten sposób znajdzie się więcej chętnych na Twoją książkę (mam nadzieję że znalazł tam swoje miejsce:))
Swoją drogą - sernik ZAWSZE się udaje! Dziękuję i pozdrawiam świątecznie - jajecznie!
Edyta

aska007 pisze...

Czy można piec ten sernik w tortownicy o śr. 30 cm. z proporcjami j.w. ?