2007-09-02

Ciasto marchewkowe



Chyba każdy ma swój ulubiony przepis na ciasto marchewkowe. Ja, urodzony eksperymentator, wciąż poszukuję ciasta idealnego, dlatego wypróbowuję wszystkie receptury, które trafią w moje ręce. Piekłam już ciasto marchewkowe z kokosem, przez długi czas wydawało mi się, że to jest to i że lepszego już nie znajdę. Zawsze myślałam, że najlepsze ciasta to te na maśle i kiedy widziałam w przepisie więcej niż pół szklanki oleju, uważałam, że to nie dla mnie.
Idealne ciasto marchewkowe musi być puszyste, lekkie, złote i smakować równie dobrze dwa dni po upieczeniu. Od pewnego czasu zaczęłam przesiewać mąkę do wszystkich wypieków i zauważyłam dużą różnicę w puszystości ciasta. Dzis myślę, że warto poświęcić dodatkową minutę na tę pozornie niepotrzebną czynność.
W większości książek podających przepisy na ciasto marchewkowe, zaleca się podawanie go z białym kremem albo śmietaną. Być może kiedyś taka kombinacja przypadnie mi do gustu, ale dzisiaj uważam, że to ciasto smakuje najlepiej podane wyłącznie z kubkiem herbaty cynamonowej, kawy albo kakao. Temu, co dzisiaj upiekłam, nie mam nic do zarzucenia ;-) - spełnia wszystkie moje wymagania i absolutnie nie czuć w nim oleju.
Przepis pochodzi od Tessy Kiros.




Ciasto marchewkowe

4 jajka
250 g cukru pudru
185 ml oleju słonecznikowego
300 g mąki pszennej
3/4 łyżeczki soli
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody
2 łyżeczki cynamonu
400 g marchwi, obranej i startej na tarce


Piekarnik nagrzać do temperatury 180 st C.
Okrągłą formę o średnicy 24 cm nasmarować masłem i wysypać mąką.
Jajka utrzeć z cukrem, następnie dodać olej.
Makę, sól, proszek, sodę i cynamon przesiać przez sitko, a następnie połączyć z jajkami. Na końcu dodać tartą marchew.
Przelać do formy i piec 1 godzinę.
Smacznego!

24 komentarze:

Ela pisze...

Lisko, jaki zbieg okolicznosci! Ja mialam dzisiaj robic ciasto marchewkowe, ale masla mi zabraklo:) Piekne zdjecie!

dorotus76 pisze...

Ja też bym nie miała mu nic do zarzucenia, przynajmniej z wyglądu :-)
Pierwsze zdjęcie - zabójcze!

Tatter pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
margot pisze...

Bardzo lubię marchewkę i ciastą z tą marchewką
I też wole bez tych polew
Tylko z herbatą

Tatter pisze...

Wiesz, ze UWIELBIAM ciasto marchewkowe...a nowe przepisy mile widziane...bardzo kuszce zdjecia!

margot pisze...

Lisko
a z jakiego przepisu piekłaś to ciasto marchewkowe z wiórkami kokosowymi? Mam trochę wiórków domowej roboty ,a ciasto marchewkowe z wiórkami brzmi pysznie.A odnotacja ,ze było to ulubione do tej pory ciasto marchewkowe jest dla mnie bardzo kusząca

Mysza Klapsiara pisze...

Dzisiaj piekę marchewkowe cudo według Twojego przepisu. Nie mogę się doczekać! Wygląda cudnie!

Marcin pisze...

Hej,
a ja robię to ciasto wg. przepisu Pascala i jego wersja bardzo przypadła mi do gustu.
Oto przepis:
* 8 średnich marchewek (ok. 400 g tartej marchewki)
* 1 szklanka cukru
* 2 szklanki mąki ryżowej (lub ziemniaczanej)
* 1 łyżeczka proszku do pieczenia
* 1/2 szklanki oleju słonecznikowego
* 4 jajka
* 80 g płatków migdałowych lub pestek słonecznika lub dyni
* 80 g suszonych śliwek
* 100 g lub 1 tabliczka gorzkiej czekolady

nicola pisze...

uwielbiam ciasto marchewkowe robione wg twojego przepisu (;

Kredka pisze...

Jestem pani winna dobre parenaście komentarzy. A wiec zaczynam:):)
Bardzo byłam ciekawa smaku ciasta marchewkowego, więc przetarłam pół kilo marchwi i do dzieła:) Mnie smakowało, było wilgotne i pełne orzeszków z korzennym posmakiem, tata powiedział że "ujdzie w tłumie":P ale razem z bratem rozpracowaliśmy całą blachę. Oczywiście o tajemniczym składniku X dowiedział się dopiero po zjedzeniu:P

Anonimowy pisze...

przepyszne! wyszło idealnie! dodałem rodzynek i pestek słonecznika;) dziękuję Ci Lisko! Twój fan ;)

zagatka pisze...

Pewnego dnia wracając do domu natknęłam się na intrygującą reklamę formatu wielkiego. "Kto reklamuje bloga i cóż to musi być za blog?" - pomyślałam. Zapamiętałam tylko chleb (zjadłabym) i hasło: Blog z duszą.
A mogłam zapomnieć... wtedy z pewnością wróciłabym do formy biegając z wózkiem po parku.
Ale nie zapomniałam i testuję kolejne przepisy z Twojego bloga, Lisko.
Kupiłam wczoraj formę w kolorze marchewkowym i po prostu musiałam upiec to ciasto. Już zniknęły 2 kawałki, a ciasto ledwie się upiekło.
Pyszności, nie zaszkodził mu nawet niedostatek jednego jajka.

lordmac pisze...

Świetny przepis !! Zrobiłem w zeszlym tygodniu i ...robie kolejne ciasto marchewkowe dzisiaj. Dzieki !!

bessnel pisze...

Zrobiłam i rzeczywiście pyszne, zaraz idę robić brownie
(mam jaką fazę na amerykańskie ciasta)

Bianka pisze...

To ciasto jest cudowne :-) Uratowalo mnie juz pare razy przy okazji nalotów niespodziewanych gosci ;-) Zawsze sie udaje i wszystkim smakuje!

Agata pisze...

Jest to świetny przepis, polecam na wszelkie plenerowe wypady z dziećmi:) zrobiłam i wyszło pyszne:) Jeżeli mogę zaprezentować moje dzieło, to zapraszam tu:
http://www.mamagotuje.pl/2010/08/26/ciasto-marchewkowe/

wieczorynka pisze...

ciasto wyglada przepieknie, marchewkowe to moje ulubione - i tez wciaz szukam "tego idealnego"...
poki co znalazlam najlepszy "lukier" - robi sie go w ten sposob:
50g miekkiego masla rozetrzec z 100g cukru pudru, 2lyzeczkami soku z cytryny, i kilkoma kroplami ekstraktu waniliowego. do tego malezy wmieszac 200g pelnotlustego serka (jak philadelphia).
polewa jest cudowna, zwlaszcza nastepnego dnia - kiedy osiaga cudna, gesta konsystencje. ja jeszcze posypuje lekko uprazonymi orzechami (ktore zreszta zawsze dodaje tez do ciasta...)

polecam i pozdrawiam :)

Mimbla pisze...

Lisko muszę wreszcie coś napisać, bo wyprobowałam już tyle przepisów z Twojego bloga...dziękuję. A ciasto marchewkowe piekłam juz parenaście razy i wychodziło rewelecyjnie. To jedno z moich ulubionych. Pozdrawiam serdecznie, Mimbla

Karolina pisze...

Świetny przepis! W ciągu jednego tygodnia dwa razy upiekłam to ciasto. Za pierwszym razem wyszedł zakalec (ale i tak było pyszne, zwłaszcza schłodzone po wyjęciu z lodówki), za drugim piekłam trochę dłużej niż godzinę i zakalca nie było. Ten przepis wejdzie na stałe do mojego repertuaru:)

Effy pisze...

Dzisiaj zrobiliśmy z chłopakiem ciasto marchewkowe według Twojego przepisu i wyszło rewelacyjnie!!! :)

Marcin Magiera Photography pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
rawka pisze...

przepis idealny a ciasto... przepyszne, pierwszy raz nasłuchałam się tylu komplementów po spróbowaniu gości smaku tego cudeńka :) bardzo dziękuję za przepis, polecam.

Dzierlatka pisze...

Czy mozna dac olej rzepakowy zamiast slonecznikowego?

KuchniaPelnaBajek pisze...

A czy spotkałas się gdzieś/kiedyś z ciastem marchewkowym z marchewką w innym niż pomarańczowy kolorze? Nie mam doświadczenia w tej materii i zastanawiam się, czy kogoś kiedyś skusiła chociażby czarna marchew.